Vorige week was Transavia volop in het nieuws. Niet vanwege een staking, een nieuw vliegtuigtype of een ander opmerkelijk feit. Nee, Transavia ging viraal door een tweet van ene meneer Peter R. de Vries. U kent hem mogelijk wel. Meneer is een criminaliteitsreporter die geregeld als misdaaddeskundige op televisie verschijnt. Peter R. is daardoor een zogenaamde BN’er. En wat gebeurt er met BN’ers tegenwoordig? Die worden volop gevolgd op social media. Zo ook Peter R. de Vries. Tussen de volgers zit allerlei publiek: bewonderaars, haters, vakgenoten en natuurlijk ook de traditionele media. Want die gebruiken tegenwoordig de social media kanalen als bron om hun kranten, websites en roddelprogramma’s mee te vullen. En zo kon het gebeuren dat een tweet van Peter R. over Transavia ineens voorpaginanieuws werd in Nederland.

Wat is er dan aan de hand? Dat is een vraag die dan meteen naar boven komt. Heeft Transavia Peter R. aan boord geweigerd? Heeft men zijn bagage dermate mishandeld dat zijn gladgestreken overhemden nooit meer gebruikt kunnen worden voor een televisieoptreden? Is Transavia in een vijftig jaar oud vliegtuig gezet met kapotte stoelen en waarbij de kippen door de cabine vliegen? Nee, Peter R. de Vries klaagde via Twitter over de stoel waar hij in zat. Het betrof een middenstoel (de middelste stoel in een rij van drie stoelen) en de beenruimte was volgens Peter R. onvoldoende.

Nou moet ik eerlijk toegeven: de standaard beenruimte bij Transavia houdt niet over. Dat is het nare gevolg van de wijze waarop luchtvaartmaatschappijen met elkaar concurreren: op prijs. En dat gaat helaas vrijwel altijd ten koste van beenruimte. Dat heeft de kennelijk vrij lange misdaadreporter ervaren op zijn Transavia-vlucht van vorige week zondag.

Zoals Peter R. klaagde over Transavia, zo viel vervolgens half Nederland over Peter R. heen. Dat is het gevolg als je een zorgvuldig opgebouwd imago als ‘zure man’ hebt. Als je dan iets te klagen hebt dan kan het zomaar zijn dat je een hele berg stront over je heen krijgt. En zo geschiedde uiteraard. Een veel gegeven reactie die gegeven werd was natuurlijk dat Peter R. voor 15 euro een stoel met extra beenruimte had kunnen nemen. Want zo werkt het bij Transavia: voor een luttele dertien tot twintig euro per enkele reis kun je de inderdaad vrij krappe standaardstoel ontwijken en een riante beenruimte aanschaffen waarbij zelfs reuzen nog ruimte over zouden houden. Dit is iets wat ik eigenlijk standaard doe bij Transavia. Sterker nog: bij het boeken kijk ik of zo’n stoel beschikbaar is. Zo niet, dan boek ik een andere vlucht. Dat is natuurlijk een keuze die Peter R. ook had: kijken of er zo’n betere stoel beschikbaar is op het moment van boeken. Volgens uitspraken die ik in de media lees waren die stoelen op voor deze vlucht. Wat ik dan overigens niet begrijp is dat Peter R. tijdens het boekingsproces er niet voor gekozen heeft om meteen een stoel aan het gangpad te reserveren. Die middenstoel waar hij in terecht gekomen is lijkt mij een kwestie van ‘eigen schuld’.

beenruimte kopen

In eerste instantie had ik eerlijk gezegd ook zoiets van ‘daar heb je die zure man weer’. Ik vlieg op Europese bestemmingen waar ik niet met KLM kan komen vaak met Transavia. Denk aan Griekse eilanden of aan de Canarische Eilanden. Zo vloog ik zelf afgelopen week met Transavia naar Tenerife; één dag na de vlucht van de misdaadreporter. En ik weet wat ik kan verwachten van Transavia: je vliegt met een Boeing 737, je moet betalen voor ruimbagage, je handbagage is gelimiteerd tot 1 stuk van maximaal 10 kilogram, je moet betalen voor drankjes of snacks en als je enigszins comfortabel wilt zitten dan betaal je wat extra voor een stoel met extra beenruimte bij de nooduitgang. De regels zijn transparant genoeg om niet voor verrassingen te hoeven staan.

voldoende beenruimte op rij 15

Nu het nieuws over Peter R. de Vries en Transavia wat wegebt komt steeds meer de vraag naar boven of de BN’er niet gewoon een punt heeft. Is men niet doorgeslagen in het inperken van de beenruimte? In een tijd dat de mensen gemiddeld langer en misschien ook wel voller worden, wordt de ruimte op een vliegtuigvlucht steeds minder. Hoe ver willen de luchtvaartmaatschappijen gaan met het proppen van zoveel mogelijk mensen in een vliegtuig?

Wat mij betreft komt er een eind aan de wedloop van wie de meeste passagiers in een Boeing 737 kan stoppen. Geef de passagiers wat extra ruimte. Dat is zelfs met de huidige stoelen prima mogelijk. Als je twee rijen uit een Boeing 737-800 haalt dan creëer je ongeveer 148 centimeter aan ruimte die je moet verdelen over 27 rijen. De voorste rij en de twee nooduitgangrijen in het midden hebben immers al voldoende ruimte. Dat betekent een extra ruimte van maar liefst 5,5 centimeter. Dat kost Transavia ongeveer 6,25 procent van de totale capaciteit. Stel je voor dat je als passagier 6,25 procent extra moet betalen over je vliegticket exclusief belastingen en toeslagen, dan zal dat in de praktijk uitkomen op enkele euro’s per persoon per enkele reis op de goedkoopste tickets. Ik geloof niet dat dat mensen naar budgetmaatschappijen zoals Ryanair zou jagen. Nee, sterker nog: ik denk dat Transavia zich met de XL-economyklasse positief zou kunnen onderscheiden van de rest en daarmee notoire zuurpruimen zoals Peter R. de Vries de mond kan snoeren.