Trein van Sollér: topattractie of toeristenval op Mallorca?

De trein van Sollér is een van de oudste en bekendste attracties op het Spaanse vakantie-eiland Mallorca. Met meer dan een miljoen passagiers per jaar is de oude houten trein naar Sóller een van de populairste excursies van Mallorca. De website van de trein wordt aangeprezen als “de beste excursie van Mallorca” en belooft “adembenemende landschappen” op een “reis terug in de tijd”. Als je snel op internet zoekt naar de trein naar Sóller, is iedereen er lof over deze geliefde attractie. De vraag is of deze treinrit de hype en je geld waard is. Want met treinkaartjes die inmiddels 28 euro per persoon kosten, is de trein van Sollér een duur uitje. Een gezin met twee oudere kinderen is 112 euro kwijt voor twee keer een uur in een trein zitten. Doe je de tramrit van Sollér naar Port de Sollér er ook nog bij, dan kom je op 35 euro per persoon uit als je de voordeligere combitickets koopt. Dat betekent voor een gezin van vier ineens 140 euro aftikken.

De vraag is of de trein van Sollér zijn geld echt waard is. Is de trein van Sollér een topattractie of een toeristenval op Mallorca? Ik deel hier graag mijn ervaringen en gedachten over deze terechte vraag.

Drukte

Als een van de populairste attracties van Mallorca is het zoals te verwachten druk in de trein. Dat is op zich niet erg, maar de drukte zou absoluut beter beheerd kunnen worden. Zonder een goed wachtrijsysteem is het overleven van de sterkste op het kleine, overvolle perron van de trein. Dit maakt alleen al het wachten op de trein een chaotische, verwarrende en mogelijk zweterige ervaring, zelfs in het laagseizoen.

Drukte op het perron van de trein van Sollér in Palma de Mallorca

Het is oncomfortabel

Er zijn verschillende redenen waarom ik niet graag met houten treinen reis, en een daarvan is dat het oncomfortabel is. Reizen in een oude houten trein lijkt een fantastisch idee totdat je geconfronteerd wordt met de realiteit: de houten stoelen zijn hard, oncomfortabel en het luide gerammel van de trein is soms oorverdovend. Bovendien is er geen airconditioning aan boord, maar de trein heeft wel honderden ramen die je open kunt zetten om een briesje binnen te laten. Dit lijkt allemaal prima totdat je door een van de 13 winderige tunnels van de route reist, waarvan er eentje bijna 3 kilometer lang is.

Het is eigenlijk niet erg interessant

Het gebrek aan comfort, de drukte en de hoge prijzen zou je voor lief nemen als de route half zo mooi was geweest als de officiële website van de trein en de vele blogs over Mallorca suggereren. Hoewel er een paar mooie stukken zijn op de reis van bijna 30 kilometer, kom je een groot deel van de tijd door vrij doorsnee buitenwijken, achtertuinen van mensen, een paar velden en veel koude, winderige tunnels. Kortom, niets bijzonders dat de hoge ticketprijs van de trein rechtvaardigt.

Bovendien is er, eenmaal in Sollér, niet veel te doen behalve eten en drinken in dezelfde cafés en restaurants als alle andere toeristen die net uit de trein zijn gestapt. Het stadje is piepklein en behalve een kerk en een paar musea is er niet echt veel te zien. Hetzelfde geldt voor Port de Sollér. Natuurlijk is het mooi, maar dat zijn veel andere kustplaatsen op Mallorca ook en daar heb je geen dure treinrit voor nodig om er te komen.

Een deel van de route van de trein van Sollér brengt je door woonwijken

Wat moet je dan wel doen?

Ik zeg niet dat je Sóller en zijn haven van je to do-lijstje moet schrappen, maar ik zou je eigenlijk niet aanraden om er met de trein naartoe te gaan. In plaats daarvan kun je veel beter de bus (veel goedkoper) of auto (veel handiger en sneller) nemen, een halve dag van de bezienswaardigheden genieten en naar huis gaan als je er genoeg van hebt, zonder dat je in de drukte op de trein moet wachten.

Soortgelijke berichten

5x zien & doen in Florence
5x zien & doen in Florence
25 mei 2019
Autorijden in Turkije
19 oktober 2015
Perge
27 december 2015