Recent heb ik voor het eerst autogereden in Turkije. Nou heb ik al in heel wat landen een (huur)auto bestuurd, maar het rijden op de Turkse wegen is toch wat anders. Vergeet de regels die je geleerd hebt, want de lokale mensen houden zich er ook niet aan. Regels in het verkeer zijn eigenlijk afspraken van hoe je je op de weg gedraagt. Op het moment dat het gros zich niet meer aan deze regels houdt dan ontstaat er een soort van anarchie. Dat is eigenlijk in één woord hoe je het verkeer in Turkije kunt omschrijven.

Er zijn twee manieren om in Turkije te rijden: heel erg defensief of proberen te rijden als een Turk. Dat laatste betekent eigenlijk gewoon dat je alle regels aan je laars lapt en dat het recht van de sterkste geldt. Welke van de twee voor jou het beste is dat ligt een beetje aan je eigen persoonlijkheid. Houd er in allebei de gevallen in ieder geval rekening mee dat er zich onverwachte situaties voor kunnen komen op de weg. Zo heb ik het op de randweg van Antalya meegemaakt dat een auto afremde, eventjes stil bleef staan en vervolgens op zijn gemak achteruit ging rijden. Moet je je voorstellen dat je dit op de ring van Rotterdam doet. En dan ook nog in de avondspits!

Waar het aan ligt weet ik niet. Zijn de rijopleidingen zo slecht in Turkije? Gelden er andere regels? Of verandert een Turk in een gewetenloze psychopaat zodra hij achter het stuur kruipt?

Tips en ervaringen

Om mensen die in Turkije auto willen gaan rijden voor te bereiden heb ik wat ervaringen/tips/opmerkingen op een rijtje gezet:

  • Een rood verkeerslicht betekent in Turkije niet altijd dat men stopt. Het is meer een soort van indicatie dat er verkeer uit andere straten groen licht kunnen hebben.
  • Snelheidslimieten worden gezien als adviessnelheden, om deze vervolgens compleet aan de laars te lappen. Dit geldt alleen niet als er een politieauto in de buurt is.
  • De lijnen op de weg staan er ook slechts als indicatie. Van twee rijbanen worden soms spontaan drie of zelfs vier rijbanen gemaakt.
  • De vele doorgetrokken strepen worden niet als dusdanig gezien. De gemiddelde automobilist in Turkije heeft volledig schijt aan alle wegmarkeringen. Redelijk wat automobilisten lijken ook twijfelachtig in welke rijbaan ze willen volgen, halen in waar dat niet mag en halen ook graag rechts als ze dat nodig vinden.
  • Staan er mensen voor je bij het stoplicht en vind je dat jij daar eigenlijk hoort te staan? Rijd gerust via de vluchtstrook, berm of desnoods tussen de auto’s door om je een weg naar voren te banen.
  • Voorrangsregels? Hahahahahahaha.
  • Parkeren doe je gewoon op rijstroken van doorgaande wegen of op plekken waar toch duidelijke een stop- of parkeerverbod geldt. Doe dit niet als er politie in de buurt is.
  • Een richtingaanwijzer. Wat is dat?
  • Sta er niet van te kijken als iemand ineens van de linkerbaan naar de rechterbaan gaat om af te slaan.
  • Bumperkleven is normaal in Turkije. Het is een teken dat jij niet hard genoeg doorrijdt of je je op de verkeerde rijbaan begeeft.
  • Kom jij met honderd kilometer per uur aangereden dan is dat voor andere bestuurders (met name buschauffeurs en vrachtwagenchauffeurs) geen enkele reden om niet met slakkensnelheid gewoon jouw rijbaan op te draaien. Als je daardoor hard op je rem moet, hoop dan maar dat het vorige punt (bumperkleven) niet van toepassing is.
  • Een kuil van een halve meter doorsnee en dertig centimeter diep is in Turkije niet altijd een reden om daar enige vorm van waarschuwing voor te geven.
  • De claxon gebruik je overal voor. Als automobilisten hun richtingaanwijzer net zoveel zouden gebruiken als hun claxon dan zou het verkeer in Turkije er een stuk veiliger op zijn.
  • Als een Turk een afslag mist dan stopt hij om vervolgens achteruit te rijden en de afslag alsnog te nemen.

Ga je een auto huren in Turkije, doe dan je voordeel met deze tips. Zorg er in ieder geval voor dat je een goede verzekering afsluit.

Ben je het ergens niet mee eens of heb je aanvullende tips, reageer dan op dit artikel.