Ik ontving zojuist een nieuwsbrief van KLM in mijn mailbox met als onderwerp “Reis naar de States, nu met ruim € 200 korting”. Ja hoor, natuurlijk gooien ze Amerika in de aanbiedingen terwijl ik mijn vliegticket naar New York al geboekt heb. Dat was het eerst wat ik dacht. Toen ik de e-mail begon te lezen dacht ik echter ineens iets anders. Had ik een paar jaar in coma gelegen en was ik net ontwaakt? Is het een nieuwsbrief met business class aanbiedingen? Want de met trots gepresenteerde prijs van 960 euro (normaal 1175 euro) plus 10 euro boekingskosten leek in vergelijking  tot de 635 euro die ik betaald heb toch echt geen aanbieding uit het jaar 2015 meer. Van de prijzen verderop in de e-mail schrok ik nog meer: Portland met een aanbiedingsprijs van 1207 euro, Chicago voor ‘slechts’ 1055 euro en de superdeal van vandaag is Minneapolis. Voor een vlucht naar de geboortestad van popidool Prince betaal je nu slechts 1219 euro, waar je normaal 1490 euro af zou moeten tikken volgens de nieuwsbrief.

Rechtstreeks en gunstige tijden

In de nieuwsbrief staat ook nog dit: “Zo heb je bijvoorbeeld al een rechtstreekse retourvlucht naar New York voor maar € 960. En dat is inclusief de gunstige vertrektijden, die je van ons gewend bent.”
Maar dan begrijp ik het helemaal. De uitzuigtarieven die als basis voor de aanbiedingen gelden zijn voor vluchten met gunstige tijden en zonder overstap. Nee hoor, want ook het ticket dat ik voor 635 euro geboekt heb, heeft zowel geweldige tijden als rechtstreekse vluchten met KLM en Delta.

De reden dat de basistarieven zo hoog zijn is dat dit de tarieven zijn die je in en rond de zomervakantie betaalt. Dit zijn de tarieven waarmee KLM de hardwerkende middenklasse probeert te treiteren, die door de leerplicht vastzitten aan een korte periode waarin ze met hun kids dit soort leuke reizen zouden kunnen maken.

Unsubscribe

Als KLM in de toekomst meer van dit soort onzinmails stuurt dan wordt het tijd dat ik me ga opzeggen voor hun nieuwsbrieven. Nogmaals…. 960 euro voor een retourtje New York (in de standaard economyklasse) presenteren als aanbieding is gewoonweg lachwekkend. Hoewel ik absoluut geen fan ben van Ryanair ga ik uitkijken naar hun doel om in de toekomst mensen voor een tientje naar Amerika te vliegen.

aanbieding-klm2