Via mijn blog doe ik verslag van onze allereerste cruise. We hebben een Middellandse Zee-cruise gemaakt die tussen Italië, Spanje en Frankrijk vaart. We varen met de MSC Preziosa, een enorm cruiseschip dat in 2013 te water is gelaten en tot de top behoort van wat MSC Cruises op dit moment te bieden heeft. In reisverslag deel 1 lees je alles over de eerste dag op de MSC Presioza. Dit deel gaat over de tweede dag van de cruise.

PALERMO (SICILIE) – 27 APRIL 2015. De eerste nacht op zee zit er op. We hebben allemaal goed geslapen. De zee was amper voelbaar in de hut en de temperatuur is in de hut prima te regelen zonder dat je een airco voelt of hoort werken. En niet geheel onbelangrijk: zowel het bed voor ons als de slaapbank voor de meiden is prima te doen. Er is duidelijk voor een middenweg in comfort gekozen: niet te hard, maar zeker ook niet te zacht. Alle elementen voor een goede slaap zijn aanwezig. We slapen lekker uit. Pas rond half negen staan we op, wat in mijn geval serieus uitslapen is.

Glutenvrij ontbijt

Mijn vrouw volgt een gluten- en lactosevrij dieet. Dat betekent dat we niet zomaar ergens kunnen gaan zitten en aan kunnen schuiven. Het is immers een beetje lullig als wij heerlijk zitten te ontbijten en mijn vrouw zit hongerig toe te kijken. Daarom hebben we voor het inschepen doorgegeven dat mijn vrouw glutenvrij moet eten. Lactosevrij was niet door te geven, maar dat is al wat gemakkelijker om te ontwijken. Om half tien meldden we ons fris gewassen in het buffetrestaurant met de vraag waar de glutenvrije hoek te vinden is. Die is er niet, was de mededeling. We moesten naar het andere restaurant gaan, acht dekken lager en aan de andere kant van het schip, om glutenvrij te kunnen ontbijten.

Bij dat andere restaurant aangekomen kregen we te horen dat dit al om negen uur gesloten was. De hork die bij de ingang stond vond dat wij maar moesten weten dat dit restaurant tot negen uur open was. Dit terwijl zijn collega ons juist naar beneden had gestuurd. Wederom een voorbeeld van hoe het hier mis gaat met de communicatie. Wij hadden immers maar moeten ruiken dat we voor een glutenvrij ontbijt alleen maar in dat restaurant terecht konden en dat het betekent dat we altijd voor negen uur moeten ontbijten als mijn vrouw glutenvrije producten wil hebben. Wederom een minpunt voor het personeel aan boord en voor de maatschappij zelf vanwege hun slechte manier van communiceren.

Wat mij misschien nog wel het meest stoort is de manier waarop het personeel reageert. Niet servicegericht, wel arrogant en ronduit ongeïnteresseerd. Ik vraag me af of dit ligt aan het feit dat je een Europese cruise doet, want ik kan me bijna niet voorstellen dat het er op een Caribische cruise (met vooral Amerikaanse passagiers) er ook zo aan toe gaat. Het probleem zit hem er misschien wel in dat fooien toch automatisch afgedragen worden. Een vriendelijke lach of een stapje extra doen wordt niet extra beloond.

Palermo

De eerste stop is voor ons Palermo. Deze hoofdstad van het Italiaanse eiland Sicilië staat al lang op ons verlanglijstje. Sterker nog: Palermo heeft de doorslag gegeven om voor deze route te kiezen. Opvallend is hoe het gaat na aankomst in Palermo. We zouden om 13:00 uur aankomen in Palermo, maar arriveren zo’n twee uur eerder. Dat betekent dat we wat langer zouden kunnen genieten van Palermo. Wat ook hier weer opviel was het gebrek aan communicatie. Ik heb op geen enkel moment gehoord wanneer en waar je van boord kon. Het is dat ik zag dat er passagiers de wal opgingen dat ik wist wanneer ook wij Palermo in konden gaan. Het is niet zo dat je automatisch direct na het aanmeren van boord kunt. Dat is altijd pas zodra de autoriteiten daar de autorisatie voor gegeven hebben. En wanneer dat is, dat kun jij als passagier niet ruiken.

palermo-cruise

Palermo was overigens op vrijwel geen enkele manier de stad die we hoopten dat het zou zijn. Ja, er zijn een aantal mooie bezienswaardigheden te zien. De kathedraal van Palermo is bijvoorbeeld vooral van buiten ronduit indrukwekkend te noemen. Maar Palermo is vooral een drukke, lawaaierige stad waar er weinig geld en aandacht besteed lijkt te worden aan het mooi en schoon houden van de stad. Of het armoede of desinteresse is weet ik niet, wel weet ik dat we Palermo na een paar uur echt wel gezien hadden. Ruim voor vertrektijd waren we weer aan boord van de MSC Preziosa.

Veiligheidsinstructies

Een boot is kwetsbaar, hoe groot en stevig hij ook is. Het is daarom wel prettig als je weet wat je moet doen in het geval van calamiteiten. In onze hut waren geen veiligheidsinstructies, dus één van de vragen die we de eerste dag bij de servicebalie vroegen was hoe het zat met de veiligheidsinstructies. Het antwoord was dat we vandaag deel zouden moeten nemen aan de instructie. Gisteravond vonden we dan ook een brief op ons bed dat we om 17:30 vandaag verplicht deel moesten nemen aan de veiligheidsbijeenkomst en onze reddingvesten (die in onze hut liggen) mee moesten nemen. Dat hebben we dus braaf gedaan.

cruise-dag2-veiligheid

De uitleg was zeer beperkt. Er zijn eigenlijk vier dingen uitgelegd: hoe we kunnen weten dat er een calamiteit is (zeven korte tonen en één lange toon uit de luidsprekers), dat we daarna naar onze hut moeten gaan om ons reddingsvest te halen, hoe we het reddingsvest aan moeten doen en waar we daarna naartoe moeten gaan.

Grease Lightning dansles

Je kunt ‘s avonds kiezen uit verschillende bars en een show in het theater. Er is ook een echt casino aanwezig in het hart van de boot waar je je geld kunt vergokken. In de Safari Lounge werd er deze avond een Grease Lightning dansles gegeven. Leuk voor de meiden, dus we hebben de avond doorgebracht in deze bar aan het einde van de boot. De meiden hebben gedanst, wij hebben nog wat cocktails van het uitgebreide barmenu uitgeprobeerd.

cruise-dag2-grease

Ruwe zee

We merkten dat de MSC Preziosa, ondanks haar flinke formaat, duidelijk wat last begon te krijgen van de ruwer wordende zee. Eenmaal terug in de hut voelde je steeds meer dat het schip te aken kreeg met onrustige bewegingen door de golven.

In deel 3 lees je hoe we de nacht op een ruwere zee beleefd hebben en lees je alles over onze derde dag van deze cruise met de MSC Preziosa.