Na een lange voorbereiding is vandaag eindelijk de tweede versie van klimaatinfo.nl live gegaan. De oude site was na bijna twaalf jaar echt aan pensioen toe. De tand des tijds had Klimaatinfo 1.0, zoals we hem intern noemen, allang ingehaald. Nieuwe technieken konden niet toegepast worden in de site die gebouwd was op basis van techniek uit het jaar 1998. In internettijd hebben we het dan bijna over prehistorie. Het internet is in de loop van de jaren flink veranderd. Nieuwe devices zoals de smartphone en de tablet zijn geïntroduceerd en computerschermen zijn vaak veel groter geworden in resolutie. De bandbreedte is vele malen groter geworden. Er kunnen scherpere afbeeldingen getoond worden. Grotere lettertypes, meer ruimte tussen de onderdelen en vooral het aanpassen van een site aan het schermformaat zijn normaal geworden.
Het oorspronkelijke idee voor deze site is ruim twaalf jaar geleden ontstaan. Het idee om een site te maken over het klimaat van heel veel plekken op de wereld borrelde al langer. Als reiziger vind ik het boeiender hoe het weer zich normaal in een bepaalde periode kan gedragen dan hoe de weersverwachting op korte termijn is. Als ik bijvoorbeeld nu een reis wil boeken voor in oktober, dan heb ik niets aan een kortetermijnverwachting.
Het begin
Op 5 maart 2008 werd de domeinnaam klimaatinfo.nl geregistreerd. Niet veel later ben ik met goede vriend en sindsdien partner Jeroen Eckhardt begonnen aan de website Klimaatinfo. In het najaar van 2008 ging de site live met de eerste landen zoals de Verenigde Arabische Emiraten, Spanje, Griekenland, Aruba, Jamaica en Cyprus. Maand na maand groeide de site. Met het aantal bestemmingen nam ook het aantal bezoekers toe. In 2010 schoten de bezoekersaantallen voor het eerst ruim boven de 1 miljoen per jaar. Eind 2012, toen eindelijk alle landen plus ruim 4000 onderliggende bestemmingen live stonden, zaten we al rond de 300.000-400.000 bezoekers per maand. In 2018 werd er een nieuwe mijlpaal bereikt: meer dan een miljoen bezoekers per maand, met piekmomenten van soms wel meer dan 5000 mensen die binnen een uur op klimaatinfo.nl zaten.
Aanval op onze positie
Ons succes werd niet over het hoofd gezien door anderen. Waar we in de beginperiode amper last hadden van concurrentie, daar zie je nu een wildgroei aan klimaatsites en -pagina’s. Soms kwamen nieuwe sites uit onverwachte hoek. Wat we veel zien is dat reisorganisaties op grote schaal content toegevoegd hebben over klimaat en beste reistijd, wat een met klimaatinfo samenhangend onderwerp is. De afgelopen 15 maanden zijn we druk bezig geweest om onze toppositie als dé Nederlandse klimaatsite te verstevigen. Vandaag, maandag 6 april 2020, is dan eindelijk het grote moment aangekomen dat we onze nieuwe site aan het grote publiek mogen laten zien.
Nieuw in klimaatinfo 2.0
Er is een hoop veranderd in de nieuwe klimaatinfo-site. Zo is eindelijk de wens in vervulling gegaan om op grote schaal actueel weer en de weersverwachting van alle landen ter wereld te tonen. Op bestemmingen met onderliggende plaatsen worden nu handige kaartjes geplaatst waarop je naar de juiste plek kunt gaan. De gehele interne navigatiestructuur is aangepast, waardoor je gemakkelijker naar de verschillende onderwerpen kunt navigeren. De nieuwe zoekfunctie is daarbij een ideaal hulpmiddel. Voor heel veel bestemmingen hebben we ‘beste reistijd‘ pagina’s gemaakt, waardoor je goed kunt zien wat de beste reistijd voor een beoogde vakantiebestemming is. En tot slot bieden we informatiepagina’s over onderwerpen zoals klimaatverandering, winterzon en de klimaatclassificatie van Köppen.
Naast de nieuwe onderdelen zijn er veel vertrouwde zaken intact gebleven. Denk aan de handige klimaattabellen die je in één oogopslag laten zien wat voor weer je ergens mag verwachten. De begeleidende teksten, waar veel extra informatie uit te halen valt, zijn natuurlijk ook aanwezig. Het nieuwe design is voortgeborduurd op de oude site. Het is allemaal strakker, cleaner en daardoor duidelijker dan op de oude site.
6 april 2020
Voor Jeroen en mij gaat 6 april 2020 hopelijk in de boeken als de datum waarop het succes van klimaatinfo een mooi vervolg gevonden heeft. Of de nieuwe site aan alle verwachtingen gaat voldoen is iets wat de toekomst uit zal moeten wijzen. Aan één wens is inmiddels al voldaan: we wilden graag live gaan op het moment dat dit de minste financiële schade op zou leveren. Het risico bestaat dat een nieuwe site na de introductie een tijdje minder goed vindbaar is in zoekmachines zoals Google. In het ergste geval kan dat een tijdelijk verlies in bezoekers van tientallen procenten opleveren, met de daaraan gekoppelde daling in omzet. Wat wij nooit hadden kunnen voorspellen is dat er een virus voorbij zou komen die dat effect zou veroorzaken. Dankzij het coronavirus gaan we in een diepere luwte live dan dat hadden kunnen wensen.
Chips en cola
Lezers van dit artikel zullen zich misschien afvragen waarom er in hemelsnaam een foto van paprikachips en cola gepubliceerd is. Wat heeft dat met het klimaat te maken? Het antwoord daarop is simpel: helemaal niets. Het is een dingetje van Jeroen en ik. Als wij iets uitzonderlijks te vieren hebben, dan doen wij dat met paprikachips en cola. Deze traditie is ontstaan op de tribunes van RBC Roosendaal, waar wij vroeger altijd samen naartoe gingen. Zo heb ik Jeroen verteld dat mijn vrouw in verwachting was van onze jongste dochter en deed hij hetzelfde toen zijn vrouw in blijde verwachting was. Als er paprikachips en cola op tafel komen, dan is er iets echt bijzonders gaande in ons leven. Zo voelt dit moment voor ons. Een nieuwe start van ons gezamenlijke kindje, dat inmiddels uitgegroeid is naar volwassenheid.