Op de Nederlandse reismarkt is TUI nieuw. Tenminste, als je het hebt over het consumentenmerk TUI. Als reisconcern is TUI al jarenlang goed voor enorm veel mooie vakantiemomenten. Met de merken Arke en Holland International domineren ze al jarenlang de Nederlandse markt. TUI is echter niet alleen in Nederland, maar ook in andere landen zoals België, Duitsland en Engeland actief. Waar wij te maken hadden met Arke en Holland International, daar boekten buitenlandse klanten bij zustermerken zoals Thomson en JetAir. Vanaf dit jaar wordt er uniformiteit ingevoerd tussen alle TUI-merken. Ze gaan allemaal TUI heten. Nederland is één van de eerste markten waar deze transformatie plaatsgevonden heeft. Sinds 1 oktober 2015 wordt in Nederland de merknaam TUI gevoerd en vlieg je met TUI vliegtuigen naar bestemmingen zoals Aruba, Dubai, Mexico en Cuba.
TUIfly Wenen Experience
Om de overgang naar TUI te vieren hebben ze een uniek evenement bedacht: de TUIfly Wenen experience. Op 21 november werd er een speciale vlucht van Amsterdam naar Wenen ingepland. Met een Boeing 737-800 worden zo’n honderdtachtig mensen ’s morgens naar Wenen gevlogen om daar vervolgens een dag door te brengen en ’s avonds weer terug naar huis te vliegen. Je kon hier geen tickets voor kopen. TUI heeft haar trouwste klanten uitgenodigd om deel te nemen aan deze speciale dag. Daarnaast hebben ze een aantal relaties gevraagd om mee te vliegen, waaronder ikzelf. Ook gingen er een aantal begeleidsters van TUI mee, aangevuld met TUI topman Arjan Kers.
Het inchecken
Ze hadden van incheckbalie 22 een speciale incheckplek gemaakt voor vlucht OR7371 naar Wenen. Een team van TUI-dames heette ons welkom en overhandigden ons een TUI keycord met daaraan een informatieboekje en twee vouchers. Het eerste voucher zouden we later die dag in kunnen leveren voor een Vienna Pass. Deze kaart geeft je gratis toegang tot zestig musea en attracties in Wenen. Daarna kon je op de foto met Sissi om vervolgens je boardingpass op te halen aan de balie. Omdat er geen sprake was van stoeltoewijzingen (je kon gaan zitten waar je wilde) en er alleen maar met handbagage gereisd kon worden, verliep dit erg snel.
De vlucht
Om 07:35 uur vertrokken we van de gate. Dat was exact de voorziene vertrektijd. Je merkte dat het een andere vlucht zou zijn dan normaal gesproken. Op deze vlucht zaten geen zakenreizigers of mensen die op familiebezoek gingen. Er zaten zelfs geen kinderen aan boord. Nee, dit was een vlucht vol mensen die allemaal slechts één doel hadden: een leuke dag in Wenen doorbrengen. Dat merkte je ook aan de sfeer die aan boord heerste.
Ongeveer twintig minuten nadat we opgestegen waren richtte CEO Arjan Kers via de microfoon het woord tot de passagiers. Hij heette iedereen van harte welkom en vertelde over de overgang van Arke naar TUI. Tevens nodigde hij de passagiers, die grotendeels uit trouwe TUI-klanten bestaan, om deze dag hem zeker aan te spreken mocht je tips, vragen of opmerkingen voor TUI hebben. Deze benaderbaarheid is natuurlijk een van twee kanten goed voor het bedrijf. Ten eerste krijg je input van je klanten, daarnaast versterk je het TUI-gevoel.
Later liep de CEO samen met het personeel lekkere chocolaatjes met het TUI-logo uit te delen. Ik moet overigens zeggen dat alles tot in de puntjes verzorgd was. Ze ontving je behalve de Vienna Card ook nog zakgeld om te besteden in Wenen. Leuk detail was dat de stewardessen en de meegevlogen dames van TUI de hele dag hun beste glimlach lieten zien. Betere reclame kan een bedrijf dat een ‘smile’ als logo heeft niet maken.
Je merkt dat TUI de afgelopen jaren een aantal stappen heeft ondergaan naar een hoger niveau. De aankoop van nieuwe vliegtuigen zoals de Boeing 787 Dreamliner, de manier waarop TUI bereikbaar is via social media en de verbeteringen aan de website om te zoeken en te boeken zijn enkele voorbeelden. Het stukje klantenbinding wat ze met zo’n speciale Wenen-trip bereiken hoort daar zeker ook bij.
Via deze weg wil ik de mensen van TUI nogmaals bedanken voor deze leuke dag!