Iedere keer verbaas ik me weer over de reistrends die aan het begin van het jaar over dat komende jaar voorspeld worden. Trendswatchers en reisexperts komen allemaal met hun visie over wat het nieuwe reisjaar zal gaan brengen. Soms hebben ze een beetje gelijk, soms zitten ze er compleet naast en vaak is wat ze een trend noemen niet meer dan wat gerommel in de marge. Want je kunt nu heel leuk komen met lijstjes van de hipste steden voor 2016, uiteindelijk gaat nog steeds een groot deel van de toeristen naar de geijkte stedentripbestemmingen. Ja, natuurlijk stijgt het toerisme naar Dublin in 2016. Dat heeft te maken met de rechtstreekse verbinding van Ryanair tussen Amsterdam en Schiphol die sinds eind vorig jaar operationeel is. Maar in absolute aantallen zal Dublin echt niet in de buurt komen van de traditionele stedentripbestemmingen zoals Londen, Praag, Barcelona of Rome.

Als je sommige experts moet geloven dan begeven we ons al een paar jaar massaal buiten de gebaande paden. In de praktijk vliegt Nederland echter nog steeds massaal naar Griekenland, gaat men de sleurhut richting Frankrijk of andere zonnige oorden en staan Curaçao, Thailand, Indonesië en Florida hoog op de lijstjes van verre zonbestemmingen. Natuurlijk zie je de trend dat mensen steeds vaker eens iets anders wil proberen. Het internet voorziet steeds beter in de behoefte om dingen zelf te kunnen kiezen en boeken. Hierdoor is het zelf samenstellen van een reis steeds eenvoudiger en ben je minder afhankelijk van wat de reisorganisaties ons voorkauwen.

Wat zijn volgens mij de echte reistrends voor dit jaar?

Ik denk dat de echte trends een voortzetting is van processen die al jarenlang gaande zijn. Dus meer korte trips, meer zelf samengestelde reizen en een groter wordende groep toeristen die probeert het massatoerisme te ontwijken. Toch denk ik dat de top 10 van best bezochte landen weinig af zal wijken van die van pakweg tien jaar geleden. Hetzelfde geldt voor de steden. Je ziet dat steden zoals Valencia, Sevilla, Nice en Boedapest terrein gewonnen hebben en dat in toenemende mate zullen blijven doen. Je ziet ook een voortzetting van de trend dat mensen eens een keer een andere stad willen doen en op die manier vaker uitkomen in steden zoals Belgrado, Turijn, Krakau of Riga. De voorspelling dat er een groter accent op alleen reizen komt te liggen daar geloof ik niet zo in. Er is een groep die genoodzaakt maar vaak ook uit vrije wil alleen op reis gaat. Ik verwacht echter dat alleen reizen zich ook dit jaar blijft beperken tot wat gerommel in de marge.

Veiligheid voorop

Een duidelijke trend die door de aanslagen en terreurdreiging van het afgelopen jaar (en helaas gisteren nog in Istanbul) veroorzaakt is, is dat men dit jaar vooral op zoek zal gaan naar veilige bestemmingen. Je merkt bij de winterzonvakanties al duidelijk dat men vooral kiest voor Gambia en Kaapverdië in plaats van Egypte en het zou mij verbazen als de markt voor Turkije-vakanties deze zomer ook geen dip krijgt. Terreurdreiging en aanslagen blijven langer in de gedachtes van mensen rondspoken en reisadviezen worden vaker dan ooit tevoren serieus genomen.

Dit jaar zal Spanje waarschijnlijk profiteren van het verhoogde dreigingsniveau van Turkije en van de vluchtelingenstroom die nog steeds gaande is richting Griekenland. Op het moment dat er ergens een aanslag geweest is (zie Parijs) of er een verhoogde terreurdreiging geweest is (zie Brussel) zie je de belangstelling voor die bestemming ineens enorm dalen. Ik zie aan mijn websitestatistieken dat het toerisme in Parijs en Brussel nog steeds te lijden heeft onder de vrij recente gebeurtenissen.

Vliegen in de schoolvakanties wordt steeds duurder

Mensen met leerplichtige kinderen betalen in 2016 nog meer dan voorheen de tol voor de lage vliegticketprijzen buiten de schoolvakanties. Vliegen tijdens de schoolvakanties is in 2016 duurder dan ooit. De dalende brandstofprijzen, de stagnerende inflatie en de zwaarder wordende concurrentie hebben geen enkel positief effect op de vliegtickets naar populaire vakantiebestemmingen tijdens de schoolvakanties. Wie bijvoorbeeld de Werelddeal Weken van KLM bekijkt die zal ontdekken dat er tijdens de vakanties amper of geen voordeel te halen is.

Voorbeelden hiervan:

Laagste prijs voor een retourtje met KLM naar Vancouver (Canada) kost 646 euro de komende maanden. Zodra de schoolvakanties beginnen, schieten de vanaf-prijzen omhoog naar minimaal 1048 euro!

Duur begin voor je rondreis door Canada. Een ander voorbeeld is Aruba. De vanaf-prijs voor een retourtje Aruba is bij KLM nu slechts 596 euro. Mocht je echter in de zomervakantie willen genieten van de hagelwitte stranden van Palm Beach dan betaal je minstens 1124 euro per ticket. Concurrent TUI is hierin geen haar beter. Voor een retourtje Curacao kun je bij TUI nu al terecht vanaf 509 euro. Vanaf het moment dat de zomervakanties beginnen ben je tenminste 949 euro kwijt voor een vliegticket naar Curacao.

Prijsvechters worden steeds belangrijker

Prijsvechters bepalen steeds meer waar we onze vakantie vieren. Op het moment dat Ryanair, Vueling, Wizzair, Transavia, Easyjet of een andere low budget airline een vliegroute tussen Nederland, België of één van de Duitse luchthavens net over de grens start, dan zie je dat de populariteit van die bestemming enorm toeneemt. Goedkoop vliegen is voor veel stedentrips de basis van de keuze voor een bestemming. En dat blijft zo.

Pakketreizen blijven het goed doen

Het aantal mogelijkheden om zelf vakanties samen te stellen heeft de afgelopen jaren is enorm toegenomen. Zelfs in zo’n grote mate dat het aantal consumenten met keuzestress aan het toenemen is. Ik denk dat de groep mensen die vertrouwt op pakketreizen niet veel verder zal krimpen. Voor de simpelere vakanties (vliegticket, transfer plus verblijf)  zal men ook in 2016 veelvuldig boeken bij partijen als TUI, Sunweb en Corendon. Sterker nog, het is vaak voordeliger om een pakketreis naar bijvoorbeeld de Turkse all-inclusivehotels te boeken dan wanneer je probeert alles los te boeken. Als je dat al lukt.

De sleurhut zal weer veelvuldig ingezet worden

Wedden dat de Franse tolwegen en de Duitse Autobahn ook deze zomer weer volop gevuld zullen zijn door Nederlandse auto’s waar een sleurhut achter hangt? Het gros van de Nederlanders is een gewoontedier, dus wordt de jaarlijkse tocht richting de Ardeche, de Cote d’Azur, de Costa Brava en het Gardameer weer trouw ingezet zodra de schooldeuren gesloten zijn.

Vliegen wordt steeds verder uitgekleed

Het zou mij niets verbazen dat je in 2016 in nog grotere mate bij moet gaan betalen bij een aantal luchtvaartmaatschappijen. Zo gaat KLM betaalde stoelreservering invoeren, heeft TUI recent haar tarieven voor het meenemen van ruimbagage verhoogd en zijn er een aantal maatschappijen die de werkelijke afstand tussen de stoelen weer een beetje ingekort hebben. Door dunnere stoelen voorkomen ze dat de knieën helemaal klem komen te zitten. Gaat er binnenkort toch een maatschappij komen waar je moet betalen om naar het toilet te mogen of gaan ze een systeem verzinnen waarbij je het klaptafeltje alleen maar kunt gebruiken na inworp van een euro? Ik ben bang dat zowel prijsvechters als de zogenaamde premium luchtvaartmaatschappijen nog inventiever zullen worden bij het verzinnen van betaalde opties.