Elektrische huurauto op je vakantiebestemming?

Het al dan niet elektrisch rijden is momenteel weer volop in het nieuws. Bezitters van elektrische auto’s die graag elektrisch blijven rijden, de door het (deels) wegvallen van belastingvoordelen hoger wordende kilometerprijs voor elektrische personenwagens en de teruglopende verkoop van deze door de overheid zo gepushte auto’s zijn voorbeelden van berichten waar de laatste dagen over bericht is in de media. Op het moment dat ik in het buitenland ben, vraag ik mezelf weleens af hoe ze het gaan doen met deze transitie voor huurauto’s.

In de meeste landen waar ik de afgelopen twee jaar naartoe gereisd heb, zie ik amper elektrische wagens rondrijden. Het is soms net alsof Tesla nog niet tot alle hoeken van Europa doorgedrongen is. Is het zo dat Nederland het wat betreft de transitie beter doet dan gemiddeld binnen Europa? Het is lastig om hierover goede cijfers terug te vinden en ook ChatGPT geeft mij geen duidelijk antwoord.

Binnen de markt van huurauto’s zie je wel wat elektrische auto’s beschikbaar zijn binnen het totale aanbod. Op het moment dat ik bij Sunny Cars, dat één van de marktleiders is op het gebied van huurauto’s op vakantiebestemmingen, op zoek ga voor een huurauto voor de periode 11 t/m 8 april 2025, dan bestaat nog geen 5 procent van de aangeboden auto’s uit elektrische auto’s.

Dit zijn de resultaten voor huren vanaf luchthavens van enkele populaire vakantiebestemmingen waar veel auto’s gehuurd worden:

Alicante
In totaal 9 van de 157 huurauto’s is elektrisch.
Goedkoopste elektrische huurauto kost € 246, tegenover € 202 voor de goedkoopste auto op fossiele brandstoffen.

Las Palmas
Geen van de 252 huurauto’s is elektrisch.

Milaan Malpensa
In totaal 3 van de 180 huurauto’s is elektrisch.
Goedkoopste elektrische huurauto kost € 570, tegenover € 392 voor de goedkoopste auto op fossiele brandstoffen.

Miami
Geen van de 209 huurauto’s is elektrisch.

Nice
Geen van de 78 huurauto’s is elektrisch.

Oslo
In totaal 10 van de 62 huurauto’s is elektrisch.
Goedkoopste elektrische huurauto kost € 276, tegenover € 289 voor de goedkoopste auto op fossiele brandstoffen.

Vancouver
Geen van de 172 huurauto’s is elektrisch.

Rhodos
In totaal 3 van de 117 huurauto’s is elektrisch.
Goedkoopste elektrische huurauto kost € 478, tegenover € 196 voor de goedkoopste auto op fossiele brandstoffen.

Faro (Algarve)
In totaal 3 van de 156 huurauto’s is elektrisch.
Goedkoopste elektrische huurauto kost € 706, tegenover € 143 voor de goedkoopste auto op fossiele brandstoffen.

Palma de Mallorca
In totaal 7 van de 331 huurauto’s is elektrisch.
Goedkoopste elektrische huurauto kost € 389, tegenover € 185 voor de goedkoopste auto op fossiele brandstoffen.

elektrische auto prijzen op Mallorca

Conclusie

Uit deze zoektocht, die ik vandaag tussen 16:15 en 16:45 uur uitvoerde, durf ik toch wel een paar voorzichtige conclusies te trekken:

  • Het aanbod van elektrische auto’s binnen de verhuurmarkt is klein, ondanks dat het wagenpark jong is en dus makkelijk om te zetten is naar elektrisch.
  • Op sommige populaire luchthavens zijn er geen elektrische auto’s beschikbaar binnen de gezochte reisperiode.
  • Ook al kun je de ene auto niet zomaar met de andere vergelijken, feit is dat behalve Oslo de goedkoopste elektrische huurauto overal duurder is en soms flink. Kijk je naar Rhodos, Mallorca en de Algarve, dan betaal je daar verhoudingsgewijs een vermogen voor uitstootvrij rijden.

Opmerkelijk is dat zelfs in de Noorse hoofdstad Oslo slechts 16% van de auto’s die ik aangeboden kreeg, een elektrische aandrijving heeft. Als je weet dat in 2023 ongeveer 79,3% van de nieuw verkochte personenauto’s in Noorwegen volledig elektrisch was, dan zie je hoe ver de autoverhuurbranche achterloopt op de rest van het wagenpark. Positief is wel dat een elektrische huurauto in Oslo iets voordeliger is dan de goedkoopste huurauto op fossiele brandstoffen.

Infrastructuur

Ik ben geen expert in mobiliteit en kan niet op basis van een langdurig onderzoek onderbouwen waarom het lastiger en duurder is om een elektrische auto te huren en hoe het kan dat er ook Europese bestemmingen bestaan waar het niet lijkt te kunnen. Op het moment dat ik op een bestemming zoals een van de Canarische Eilanden ben, dan zie ik wel dat het hier lastiger gaat zijn omdat de infrastructuur een probleem is. Ga aan de zogenaamde Costa Canaria (pakweg Playa del Inglés tot aan Puerto de Mogan) maar eens kijken hoeveel huurauto’s daar rondrijden en dus ’s nachts opgeladen zouden moeten worden.

Voldoende laadpalen, het plaatsen van de laadpalen en het voorzien van elektriciteit lijkt mij een hele uitdaging. Snelladen dan bij oplaadstations? Misschien dat daar de oplossing zit, maar zelfs dan ga je tegen problemen oplopen. Waar ga je die maken, hoeveel oplaadplekken zijn er nodig en willen toeristen ergens een half uur in een auto zitten wachten totdat deze opgeladen is? De tijd zal het ons leren.

Soortgelijke berichten

Geen gerelateerde berichten gevonden